İşletmeler İçin SWOT Analizi Nasıl Yapılır?

SWOT kelimesi İngilizce Strength, Weakness, Oppotunities ve Threat kelimelerinin ilk harflerinden oluşmaktadır. Bu kelimeler Türkçe’de Güç, Zayıflık, Fırsatlar ve Tehdit kelimelerine karşılık gelmektedir. SWOT analizi, bir eylem planı oluşturmak için fırsatların ve tehditlerin, güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırmaya yarayan basit bir planlama aracıdır. Güçlü ve zayıf yönler, analiz edilen işin ya da kişinin iç etkenleridir. Fırsatlar ve tehditler ise dış etkenler olarak kabul edilir. SWOT analizi hem kişisel gelişim hem de bir iş planlama aracı olarak kullanılabilir. SWOT analizi ve iş planlama araçları İsviçre çakısına benzer. Örneğin SWOT, küçük bir işletme fikrini incelemek için güzel ve hızlı bir yol, yıllık iş planlaması için bir sıçrama tahtası, pazarlama eylem planının temeli ya da personeli yönetmek ya da işi yürütmek için bir öz değerlendirme süreci olarak kullanılabilir.

SWOT Analizi Nasıl Yapılır?

SWOT analizi için bir tablo hazırlamak gerekmektedir. Bu tablo analizin özel amacına uygun olarak doldurulur. Tabloyu tamamladıktan sonra işinizi daha rekabetçi hale getirecek bir strateji oluşturmak için kullanılabilir. SWOT analizi kapsamında güçlü fırsatların olup olmadığını değerlendirmek, zayıf yönlerin güçlü noktalara nasıl çevrilebileceğini tartışmak, fırsatları kullanmak için yapılması gerekenleri belirlemek ve tehditleri en etkisiz hale getirmek gibi amaçlar yatmaktadır. Günümüzde Amazon, Nike, Yahoo ve Apple gibi tüm dünyada bilinen ve tüm dünyada pazarı olan şirketler de SWOT analizini bir araç olarak kullanmaktadır.

SWOT Analizi İçin İpuçları

SWOT analiziniz için daima belirli bir amaç olması gerekir. Aksi takdirde analiz sadece bir eylem planı için herhangi bir genellemeden öteye geçememektedir. SWOT analizinin öznel bir süreç olduğunu unutmayın. Farklı gruplar aynı amaçla farklı SWOT analizleri yapabilir veya aynı kişi belirtilen aynı konuyla ilgili farklı SWOT analizleri yapabilir. Bu nedenle SWOT analizi, iş planlamasının tamamı ya da sonu anlamına gelmemektedir. Küçük işletmeler için planlama için bir başlangıç noktası olarak olabilecek bir araçtır. Diğer analiz ve planlama araçları ile kullanıldığıda SWOT analizinin sonuçları hem daha doğru hem de daha tatmin edici ölçekte olmaktadır. Büyük ölçekli planlamalarda SWOT analizi tek başına yeterli olmayabilmektedir.

SWOT Analizinin Kökeni

SWOT analizinin ortaya çıkışı genellikle 1960’lı yıllardan 1970’li yıllara kadar Standford Üniversitesi’nde Fortune 500 şirketlerine dayandığı düşünülmektedir. Albert S. Humphrey’e dayandırılan bu analizin kökenleri hakkında bazı tartışmalar sürmektedir. Ayrıca bu analizin eski olduğu ve özellikle teknoloji başta olmak üzere başka diğer etmenleri dışarıda tutabildiği de tartışmalar arasında yer almaktadır. 2000’li yıllardan itibaren bu analizin geliştirilmesi ya da değiştirilmesi yönünde bazı çalışmalar yapılmaktadır ancak bu çalışmalar henüz SWOT analizinin kendisi gibi herkes tarafından benimsenmemektedir.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s